Beboermøder


BBR møde 2025 referat

Referat af Håndværkerhavens beboermøde, onsdag d. 19. marts 2025
1) Valg af dirigent: Ole er valgt.
2) Beretning fra beboerrepræsentationen (BBR) ved formand Freddy:
``Jeg hedder Freddy Normann Hansen, og jeg er formand for Håndværkerhavens
beboerforening. Jeg vil af praktiske årsager kalde beboerforeningen ”BBR” efterfølgende.
BBR består af 5 medlemmer og 2 suppleanter. De er valgt af jer, og vi arbejder frivilligt og
er ikke aflønnet. BBR medlemmernes opgave er især at skabe trivsel for beboerne i
Håndværkerhaven. Mere specifikt er det blandt andet:
 At varetage kontakten til Håndværkerforeningen, herunder omkring generel ændring af
huslejen, dialog om byggeplaner, generel vedligeholdelse, parkering mm. Vi har dog
intet med jeres individuelle lejemål og husleje at gøre.
 Vi har haft ansvar for legepladsen, og har i 2024 opsat nye gynger, ny sandkasse, nyt
skur/legehus, nyt legetøj mm. Alt skal være sikkerhedsgodkendt af myndighederne. Vi
vil efter aftale med Håndværkerforeningen overgivet ejerskab og ansvar for
legepladsen til Håndværkerforeningen her i foråret. Håndværkerforeningen vil så
fremover stå for nyindkøb, vedligehold, godkendelse og forsikring. BBRs
legepladsudvalg kan fortsætte som rådgiver for håndværkerforeningen, og udvalget
kan evt. også løse småopgaver som f.eks. indkøb af sand til sandkassen. Skriv jer gerne
på legeudvalgs planchen.
 Vi har ansvar for bænkesæt, grill og parasoller
 Vi har ansvar for bedene langs bygningerne og betaler en gartner for vedligehold i
vækstperioden.
 Vi har ansvar for udlejning af beboerlokalet
 Vi har ansvar for hjemmesiden ”håndværkerhaven.dk”.
 Vi har også ansvar for arrangementer, det kunne være en sommerfest eller et
julearrangement. Det gælder også dette beboermøde.
De fleste ting koster jo penge, og pengene får vi fra os beboere via det månedlige
kontingent på ca. 21 kr., som i indbetaler med huslejen.
Årligt får vi en huslejestigning på vores lejligheder. Når huslejestigningen varsles i efteråret,
har BBR mulighed for at gøre indsigelse. BBR har gjort indsigelse mod huslejestigningerne
som trådte i kraft 1.1.2025. Dette betyder at kommunens huslejenævn skal afgøre om
stigningen er OK. Denne sag er endnu ikke afklaret. Vi får også en endelig huslejestigning i
forbindelse med ombygningen. Stigningen bliver for den del, der er decideret forbedring
for lejeren. Når vi får oplyst hvad stigningen vil være, vil vi efterprøve om det er rimeligt.
Hvis ikke vil BBR gøre indsigelse.
Der er meget udfordrende jura i at følge og forstå de huslejestigninger, som
Håndværkerforeningen/Alderstrøst ønsker at få igennem. Her har vi fra BBRs side valgt at

melde Håndværkerhaven ind i Lejernes Landsorganisation – også kaldet LLO - fra 1.
december 2024. Her får vi nu den nødvendige juridiske bistand, så vi kan afgøre, hvad der
er op og ned med hensyn til de foreslåede huslejestigninger. Og eventuelt gøre indsigelse.
Vi er også opmærksom på, at Håndværkerforeningen/Alderstrøst fremover opgraderer alle
ledige lejligheder under den såkaldte paragraf 19.2 regel. Opgraderingen betyder, at de
opgraderede lejligheder går fra omkostningsbestemt leje til markedsleje. Markedslejen er
markant højere end den omkostningsbestemte leje. LLO hjælper også BBR til at følge den
proces.
Vi har i øvrigt inviteret LLO til dette beboermøde, og jeg vil gerne sige tak til jurist Joan
Jensen for at komme. Joan Jensen er vores faste kontaktperson, og Joan er velkommen til
at deltage med sin viden under spørgsmål fra jer.
Vi påskønner beboere med ideer og ressourcer, som hjælper BBR. Unge som gamle. Man
bliver ikke rig af at være hjælper eller BBR medlem, men det er personligt interessant og
udviklende og man kan gøre en forskel for beboerfællesskabet her i Håndværkerhaven. Vi
mødes ca. 5 gange om året til BBR-møder – de tager 2 timer fra 17.30-19.30. Det foregår i
BBRs kælderrum i Banebrinken 75. Derudover kan der være småopgaver opgaver f.eks.
med printning, uddeling og til oprydning efter beboermødet – deltag gerne.

Vi ønsker medlemmer til sommerfestudvalg, legepladsudvalg, juleudvalg og til borde,
bænke, parasol, grill udvalg Vi har hængt 6 papirer op, hvor man kan skrive sig på som
interesseret med navn, adresse, mail og telefon.
Her til slut vil jeg sige tak at Peter Eeg for deltagelse i beboermødet. Og tak til alle jer
fremmødte beboere.``
Svar på spørgsmål fra salen:
Medlemskab i LLO koster ikke ekstra for beboerne og påvirker ikke huslejen. Vi har mange
penge og tager medlemskabet fra denne BBR opsparing. Vores medlemskab er kun
midlertidigt. Hvis vi vælger at forblive medlem i mange år kan det komme til at koste penge
for beboerne. Vi betaler medlemskab for alle. Kontakt enten Joan Nielsen eller BBR hvis I
har noget. Skriv gerne direkte til Joan.
Sager med behandlingstid ved kommunen kan tage op til et år.
3) Fremtidig virksomhed ved byggeteknisk chef i Håndværkerforeningen; Peter Egg:
Gennemgang og svar på spørgsmål fra salen:
 Der er nu en officiel hjemmeside fondenalderstroest.dk hvor man kan gå ind under
Håndværkerhaven og kigge. Ejendomskontoret opdaterer denne side.
 Der er kommet et rigtigt godt hold til bemanding af ejendomsfunktioner; Ivana og
Michael.
 Driftmæssigt er kommende aktioner at rense ventilationsskakterne. Ventilationsrørene
pustes igennem. Der kommer hul på baderum og køkken og op til loftet. Der kommer
folk ind i lejligheden. Det starter op efter sommerferien og der udsendes varsel.
 Der kommer branddetektorer i lofter i fællesarealer. De bliver serieforbundet til alle i
opgangen.

 Der kommer en Hjertestarter op ved ejendomskontoret.
 Der kommer nye dørtelefoner med kamera og de kan kobles op på telefoner. I denne
forbindelse bliver Rukonøglerne skiftet ud med nøglebrik.
 Der sættes flere cykelstativer op.
 Gårdene opdateres med hyggekroge.
 Ved udflytning nyistandsættes lejlighederne. Der bliver ikke renoveret køkkener
løbende
 Kælderrum bliver ikke renoveret. Stikkontakter fjernes.
 Lukning af hoveddørene kan drille. Kontakt ejendomskontoret hvis dørpumperne skal
justeres.
 Vandlåsene er ikke bliver ikke skiftet under renoveringen, da det er prioriteret kun at
renovere det mest vigtige, for at begrænse renoveringsperioden i hver lejlighed.
De nye lejligheder bliver istandsat med anden type vandlås.
 Rør på de nyrenoverede badeværelser giver kondens efter bad. Disse rør kan godt blive
isoleret hvis man ønsker det. Henvend jer til projektkontoret – og skriv til Peter hvis der
ikke kommer svar.
 Kommunikationsflowet er trægt. Det er svært at komme igennem til projektkontoret.
 Der kan ikke andendes vedligeholdelseskonto til ændring i el.
Ved over tre års opsparing på vedligeholdskontoen, kan den anvendes til andre
ting/forbedring efter aftale med Kristian.
 Ved problemer med indbygget gas er det ejendommens ansvar hvis der er noget galt.
Ikke hvis der skal ske forbedringer eller ændringer.
 Fraflyttede lejligheder bliver nyrenoverede. Huslejenævnet kommer ud og
bedømmer/bekræfter dette. Ny lejer har ingen vedligeholdelseskonto, man hæfter selv
for vedligehold.
 Michaels og Lisbeths projektkontor er nu i skurvognen på græsset ved nr 1, da kontoret skal
renoveres.
 Taglejligheder er ikke aktuelt, det bliver for dyre lejligheder.
 Taget er godt og holder ca 15 år endnu.
 Tagudhænget af træ
 I nogle blokke virker tørretumbleren ikke, den er med i serviceaftale og der skal følges
op på dette.
 Status på byggesag:
Vinduesudskiftning er afsluttet. Nogle franske altaner har lakskader, jernet har givet sig
og maling sprænge af. Termovinduer må ikke tildækkes, så kan de ikke kan komme af
med varmen og de kan derved sprænge. Sæt ikke film på.
Terræn bliver ordnet.
Lofterne bliver isoleret ved at der blæses isolering ind.
VVS i blok 2, 3 , 4 og 5 er færdige, blok 1 mangler.
Tidsplan følges – de er færdige 9. maj.
Byggesagen bliver gennemgået efter 1 år.

 I vaskekældrene bliver ukurante vaskelåse klippet og taget ned.
 De brune bænke bliver malet Frederiksberggrønne af Håndværkerforeningen.

 Freddy og Kristian går ejendommen igennem med buske og grønt, og ser på hvad der
skal væk og hvad der skal plantes.
Forslag fra salen:
 Kan vi få plantekasser til krydderurter, hvor beboerne selv passer kasserne ?
Håndværkerforeningen skal spørges om dette.
 Kan vi få cykelskure med tag ?
Det kan ikke lade sig gøre foran vinduerne hos dem der boe i stuen.
Peter Eeg kommer med en ny oversigt.
Der bliver snart ryddet op i cyklerne med mærkat.
Tak til Peter Eeg.
4) Fremlæggelse af regnskab for 2024 ved kasserer Ole: Regnskab godkendt
Regnskab tilsendt. Revideret regnskab fremlagt på bordet.
Underskud på 27.400 kr., som dog er bedre end budgetteret. Formue godt 14.701 kr
Driftskonto ender på: 75.999 kr
Opsparingskonto: 274.075 kr (6 mdr medlemskab til LLO)
Samlet godt 350.000 kr
Vi har fået lidt varmepenge tilbage fra beboerlokale/kontorlokale.
Vores formue er gået ned i 2024 og det kommer den også til i 2025.
Regnskab godkendt.
5) Fremlæggelse af budget for 2025 ved kasserer Ole: Budget godkendt
Udgifter til legepladsen går ned, da Håndværkerhaven overtager ansvaret for den.
Samlet set 157.000 kr med LLO, lig med 72.000 kr i underskud, heraf 50.000 til LLO.
Beboerarrangement 30.000 kr. Ellers er pengene til fest udvalg, legeplads, parasol og grill,
Julearrangement, telefon og internet.
Svar på spørgsmål fra salen:
Det bliver taget op i BBR om der kan bruges penge på et foreslået arrangement bragt på
Beboerforum på Facebook. Vi kan godt overskride budgettet, hvis det er en god ide.
Budget godkendt.
6) Kontingent for 2025 ved kasserer Ole:
Forsætter uændret som 21 kr. pr. måned.
7) Valg til beboerrepræsentationen:
Esmeralda og Anna Louise Larsson melder sig som interesserede i at stille op.
Kirsten trækker sig.
Trine trækker sig. Trine fortsætter som ansvarlig for beboerlokalet.
Esmeralda og Anna Louise er hermed en del af BBR.

Freddy, Anette, Ole, Barbara og Odni fortsætter i BBR.
Freddy er valgt som formand.
8) Valg af revisorer: Hans Jørgen og Juliane er valgt
9) Sommerfestudvalg
 Ingen skrev sig på
10) Legeplads udvalg
 Kim
 Claus
 Louisa
 Anna-Milla
11) Julearrangement udvalg
 Anna
 Esmeralda
 Kirsten
 Charlotte
Alle udvalg får også et BBR medlem med.
12) Indkomne forslag fra beboerne:
Elstandere:
 Kan der komme elstandere op ? Nej, det kan ikke lade sig gøre, da der ikke er strøm
nok i ejendommen. Vi kan ikke få tilskud når der ikke er strøm.
Vaskekældre:
 Vaskepulver: Der henvises til brug af allergivenligt og uparfumeret vaskepulver. Det kan
dog ikke være et krav.
 Skyllemiddel: Der henvises til at undlade at bruge skyllemiddel. Det er ikke godt for
beboere og for maskinerne.
 Hængelåse: Brug kun nummererede hængelåse som udleveres hos Kristian/kontoret.
Et forslag er at sætte blåt bånd på vaskelåsen i en periode, for at rydde op i ubrugte og
dobbelte vaskelåse.
Måske der på sigt kan opgraderes på vasketids-booking med vaskebrik.
Rygning:
 Kan det være forbudt at ryge i lejligheden ? Nej, det er ikke muligt.
Rygning udenfor og inde i lejlighed er i orden.
Lugt af røg kan komme via ventilationsskakten og ikke nødvendigvis fordi der ryges tæt
ved.
13) Eventuelt:
 Entreprenørerne opfordres til at invitere til pølse-arrangement når de er færdige med arbejdet ved 16 tiden.

 Der er observeret hold af hund selvom det ikke er tilladt at holde hund.
 Forslag til BBR kan skrives på hjemmesiden www.håndværkerhaven.dk, på Facebook
Håndværkerhavens beboerforum eller på seddel og lægges i postkassen ved nr. 35.
 Når håndværkerne er færdige, bliver tørrerummene rengjort hver måned.
 Når en lejlighed fraflyttes, bliver den sat i stand og huslejen stiger markant. Der kan
ikke byttes lejligheder uden lejlighederne sættes i stand (og huslejen stiger).
 Generelt gælder: Vedligehold betales af ejendommen. Forbedring betales af lejer.

Referat/Trine


Beboermøde 2024





Beboermøde 2023





Beboermøde 2022