Beboermøder


Referater fra fælles beboermøde  2026

I marts måned afholdes der altid et stort fællesmøde for alle Håndværkerhavens beboere.
Nedenfor kan du orientere dig i referaterne derfra. 


HÅNDVÆRKERHAVENS BEBOERREPRÆSENTATION 

REFERAT TIL BEBOERMØDE 

Onsdag d. 16. marts 2026 kl. 18.00 

DAGSORDEN 

Februar 2026 

  1. Valg af dirigent 

Generel præsentation og valg af dirigent, samt præsentation af bestyrelsen

  1. Aflæggelse af Beboerrepræsentationens beretning af formand Freddy Normann 

Hansen 

Freddy kommer med beretning af hvad der er sket i løbet af året

BBR-opgaven præsenteres, og forklares 

Forbedringer af legepladsen blev præsenteret og der bliver informeret at ansvaret for legepladsen overgives til håndværkerforeningen 

Vi har ansvar for parasoller og en gartner, for beboerlokalet mm

Vi får årligt huslejestigninger, og BBR har gjort indsigelser mod disse stigninger. Kommunen og huslejenævnet er fortsat i gang

o Paragraf 19.2 er lige nu ved at blive implementeret i håndværkerhaven, det betyder at lejlighederne bliver opgraderet ved udflytning, og at lejerne 

stiger fra omkostning til markedsvilkår. (bemærk at Søren Bach er uenig) Der er blevet afviklet et julearrangement, som var meget vellykket. Bispebjergpark allé bliver alligevel ikke spæret, det var meningen at broen skulle renoveres, men det bliver den ikke alligevel

De forskellige udvalg præsenteres kort, og der opfordres til at folk melder sig til

  1. Præsentation af ny teknisk direktør Søren Bach fra Håndværkerforeningen

Fremtidig virksomhed, herunder indlæg bl.a. omkring bygge- og renovering af Håndværkerhaven samt fremtidige planlagte projekter

Søren startede 1/7/25, han har ansvar for drift, funktionærer mfl., og har ikke husleje ansvar det har Ditte

Fremtidige planer: det er ikke frimarkedsleje - da bygninger bygget før 1992 ikke er omfattet af paragraf 19.2 og derfor kan det ikke lade sig gøre for Håndværkerhaven. Der bliver lavet inspektioner der fastslår ny om end højere husleje, når disse renoveres ved fraflytning

Det er meningen at alle lejligheder over tid skal opgraderes og rennoveres, og det gøres ved udflytning

Søren forklarer betalingsnøglen der udgør beregninger for lejemål, der ikke er højere omkostninger i de 'gamle' lejligheder end før

Lade-stander, opdækket cykelparkering, og affaldssortering

Vi skal have en overordnet plan som forhåbentligt kommer næste år

Lade-stander til el-biler- der er stadig tvivl om hvor de kunne være, og der er endnu ikke en konkret plan. Der er også en udfordring i at der i øjeblikket ikke er nok strøm i foreningen, der ville derfor skulle hentes strøm

  • Affald - skakter er ikke vejen frem, og der skal implementeres mere affaldssortering - muligvis nedgravet sortering. Der er endnu ingen konkret plan, men der er et ønske om en ændring. Overdækket cykelparkering vil være en 100% forbedring og det vil derfor beboerne der ville skulle betale for dette

Dørtelefoner bliver også nævnt dog uden konkret plan, og det er noget man kigger ude i fremtiden

I forhold til vaskerier kigger vi pt. et online system, da der for nyligt er et vaskeri der brudt ned - hvis vi opgraderer et vaskeri vil man opgradere samtlige

o Her er der spørgsmål til tørrerum: der er et ønske om at 

bevare de oprindelige vasketider -problematikken er forklaret til Søren som vil kigge det

o Det nye system vil også kunne have løsninger som ikke kun er bundet op telefonen, der vil være en skærm hvorpå man kan booke sig ind

Der vil muligvis også være en form for check ind og tjek ud system man har mulighed for at stå venteliste til en 

vasketid

Der er spørgsmål til maling af trappeopgange 

o I2026 er der ikke afsat penge til maling af opgange

o Til gengæld bliver kældervinduerne malet - udvendigt. Legepladsen når overdraget kan ikke resultere i en huslejestigning

o Legepladser skal inspiceres og vedligeholdes og den 

omkostning er pålagt håndværkerforeningen

Gavlen skal fortsat ikke isoleres, foreløbigt - men det er noteret. Dette ville også være en forbedring hvor omkostningen er pålagt lejere

'Byggeborgen' (håndværkercontaineren) ved flagstangen kan vi godt forvente bliver stående i en længere periode, det kommer an hvor mange der flytter, hvis dette tal falder, kan vi forvente at den bliver lavere da man muligvis vil tage en container af konstruktionen. Oplever man støj fra lastbiler (fra entreprenøren) kan man sende en mail til kontoret som vil blive videresendt til Søren som vil tage sig af dette 

Der diskuteres parkering - vi oplever problemer med at flere udefrakommende bruger parkeringspladserne

Vandmålere - der kommer en opgørelse sammen med varmeregnskabet

Udeareal: Hvorfor skal vi (BBR) betale for en gartner og ikke håndværkerforeningen. Det kommer af en historik hvor man (beboere) ønskede pænere bede, og selv implementerede det og det har hængt ved, derfor har vi nu en gartner. Håndværkerforeningen kan godt overtage det, men så kommer standarden måske til at være noget andet

Sidst men ikke mindst bliver nævnt en branddetektor som ville være i opgangene, dette ville også være en 100% forbedring og ville resultere endnu en huslejestigning

  1. Fremlæggelse og godkendelse af revideret regnskab for 2025 

Regnskabet fremlægges

— 

o Indtægterne er faldet - pga. renoveringer hvor der ikke kommer husleje 

når lejlighederne står tomme

О De store poster er gartneren og blomsterbedene samt legepladsen (som nu 

overgår til håndværkerforeningen)

Der har også været store udgifter til LLO, men vi er nu meldt ud

Vi har en opsparing, og vi skal huske at man kan melde ind hvis man har gode forslag - man henvender sig til BBR hjemmesiden

Regnskabet er godkendt 

  1. Fremlæggelse af budget for 2026 

Vi fortsætter med udgifter til gartneren, men det er muligt at vi som beboere skal stemme om det er noget der skal fortsætte

Forslag er at vi umiddelbart forsætter som sidste år, der er en reduktion i omkostningerne til legepladsen

Der er et forslag til at investere i bænke og parasoller 

Der er et forslag til at lave en hjemmeside til BBR 

Der er et forslag til at sætte penge af til sommerfest

  1. Kontingent. Foreslås hævet fra 21 kr. til 26 kr. pr. måned 

Der er et forslag om at hæve kontingentet, fordi budget lige nu er i underskud. 3 imod, og flertallet er for

Dette forslag er derfor godkendt 

  1. Valg til Beboerrepræsentationen

Der er i år 4 poster valg: 1 kasserer, 1 bestyrelsesmedlem og 2 suppleanter Freddy Normann Hansen, formand. Ikke valg

Odni Gudmundsson, kasserer. Genopstiller ikke

Anette Hjuler, bestyrelsesmedlem. Ikke valg

Barbara Freud-Magnus, bestyrelsesmedlem. Genopstiller ikke

Esmeralda Frimodt Reyes, bestyrelsesmedlem. Ikke valg

Valg af 2 suppleanter

Anne Louise Larsson, suppleant. Trækker sig

  1. 8. 

Maria Brix stiller op som bestyrelsesmedlem og er valgt

Odni Gudmundsson bliver i bestyrelsen som suppleant og hjælper derved den nye kasserer når denne findes

Anna Christine Daa Funder nr. 39, 2tv. Er valgt som suppliant

Der er ikke valgt en ny kasserer Odni fortsætter som midlertidige kasserer og trækker sig ved først kommende lejlighed

Valg af 2 revisorer: Hans Jørgen Hansen er på genvalg og Juliane Kruse Hansen stiller ikke op igen. 

  1. 9
  2. 10. 

Hans Jørgen Hansen genopstiller og han er genvalgt 

Juliane Kruse Hansen forsætter ikke 

o Der er ikke valgt en ny og vi har derfor kun en enkelt revisor

Sommerfest. Der er budgetteret med en sommerfest. Hvem vil arrangere? 

Vi har brug for en 3-4 mennesker der kunne have lyst til at arrangere en sommerfest 

O Maria Brix 

Katrine nr. 11 

Der bliver også lavet et facebook opslag til at rekruttere hjælpere 

Julearrangement. Der er budgetteret med et julearrangement. Vi fortsætter med juletræ fra håndværkerforeningen. Hvem vil arrangere? 

  1. 11
  2. 12. 

Der skal bruges hjælp til at planlægge julearrangement der kommer et facebook opslag. Men indtil videre har en enkelt meldt sig

Anna Christine Daa Funder 

Legepladsen - overgår til Alderstrøst/Håndværkerforeningen

Dette punkt er dækket i punkt 3

Indkomne forslag fra beboere

Der er forslag fra Flora til et bytte/genbrugsrum i et kælderrum

Det forslås at det kan være i skralderummet da dette ville være gratis, måske kan det gøres pænere i skralderummet. Det besluttes at Flora og Katrine kan tale med Kristian om det kan lade sig gøre i skralderummet. Hvis ikke er BBR åbne overfor at det kan diskuteres til BBR møder Husdyr er ikke tilladt i foreningen, og bliver det heller ikke (ifølge Søren fra Håndværkerforeningen

Altaner ud mod gården dette er nok ikke realistisk

Barnevogne og sko i opgangen, det er faktisk ikke tilladt at have ting i opgangen

hermed en opsang

'Branddøre' i kælderen - disse døre skal være lukket, man kan nævne det for 

Kristian at man kunne ønske sig at de bliver tjekket

Grill i gårdene - disse kunne godt trænge til at blive udskiftet

Der er opsang til brug af parasollerne husk at lukke dem efter brug

Vejbump - disse er ikke ordentligt markeret det er håndværkerhaven der skal vedligeholde dette, og de kunne godt trænge til at blive markeret igen. Hvem gør cykelkældre rene? Vi ønsker os at det bliver gjort igen, fordi de desværre stadig ikke er særligt pæne, vi videreformidler dette ønske. MEN rengøringen er generelt bedre og personalet er søde

  1. 13. 

Eventuelt 

Intet konkret

Referent

Anne Louise Sunke Larsson 

24/3/26. AnneLouise Junk Lamson